Historie Centrum.cz
Společnost NetCentrum, s.r.o. se rozbíhala z dětského pokoje jednoho z jejích zakladatelů. Ti nejdříve podporovali český internet osvětovými a komerčními projekty. V roce 1999 spustili portál Centrum.cz, který se brzy stal tuzemskou internetovou dvojkou. Myšlenku vybudovat z portálu „Václavák“ – rušné a službami nabité české virtuální náměstí – dnes pomáhají rozvíjet přes dva milióny uživatelů měsíčně.
Před Centrum.cz
1997 – Ondřej Tomek a Oldřich Bajer (O&O) jako studenti Univerzity Pardubice spouštějí studentský server www.academica.cz. Oba společně založili firmu NetCentrum, s.r.o. a stanovili si jasný cíl: přinášet zajímavé a pro uživatele přínosné inovace českého internetu.
1998 – O&O zorganizovali v té době největší osvětovou akci o internetu zaměřenou na širokou veřejnost, nazvanou Posviťte si na internet. NetCentrum také spolupracovalo na eCity, ve své době nejúspěšnější akci na poli internetové e-commerce.
Jdeme na věc
1999 – 7. září O&O spustili portál Centrum.cz. Hned od začátku na něj začaly chodit tisíce lidí a jejich počet prudce stoupal. V té době už v Česku existovaly zavedené větší portály a rozjíždělo se několik dalších. Centrum.cz vsadilo na kvalitu a personalizaci e-mailu a jiných služeb. Díky tomu se mezi konkurencí začalo rychle prosazovat. První měsíční výsledky ho zařadily na pátou příčku tuzemských portálů.
2000 – Startuje sesterský portál na Slovensku Centrum.sk. Firma kupuje Xchat.cz, největší chatovací server v Česku. NetCentrum zadalo historicky první televizní reklamní kampaň na internet Všichni tam musíme. Portál raketovým růstem zaujal celý trh a O&O dostávají vysoké nabídky na jeho prodej. Nakonec se rozhodují pro vstup investora kapitálových fondů Intel a Barings – Intel Capital a Baring Communications Equity. Nadále ale oba zakladatelé mají rozhodující slovo ve strategickém směřování firmy.
2001 – Opětovně inovované Centrum.cz ocenila i Akademie českého internetu titulem Portál roku. Spouštějí se nové služby – auto, bydlení, reality, žena, finance. NetCentrum začíná prodávat své technologie velkým klientům.
2002 – Centrum.cz se stává českou dvojkou. Podle auditů návštěvnosti získal portál třetinu internetového trhu. V té době využívalo jeho služeb měsíčně více než 600 000 registrovaných uživatelů. Ročně má Centrum.cz s necelou třicítkou zaměstnanců tržby už téměř čtyřicet miliónů korun.
2003 – Portál měsíčně navštěvuje přes milión unikátních návštěvníků. Počet zaměstnanců firmy vzrostl na padesát. Začíná spolupráce s Lidovými novinami, startuje zpravodajská služba Lidovky.cz. Centrum.cz stále více ve vyhledávání i dalších službách sází na češtinu. Společně s Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy a Ústavem pro jazyk český vyvinulo unikátní vyhledávací technologii Morfeo.
2004 – Na podzim se spouští legendární reklamní kampaň Bóbika. Centrum.cz se také přehouplo přes dvě významné mety v počtu uživatelů. V listopadu se zvýšila denní návštěvnost na více než 250 tisíc unikátních uživatelů. Měsíční náštěvnost přeskočila hranici 1,4 miliónu unikátních uživatelů (zdroj obou čísel: iAudit).
2005 – Rok přinesl hned tři velké inovace. V dubnu představilo Centrum.cz novou generaci e-mailu se schránkou o kapacitě 2GB. V říjnu odstartoval portál službu AdFox, v tuzemsku úplně nový systém prodeje reklamy na internetu. V listopadu pak Centrum.cz spustilo první seriózní a jen internetový zpravodajský deník, který na českou mediální scénu přinesl zcela nové zpravodajské prvky. Centrum.cz vytvořilo vlastní internetovou redakci Aktuálně.cz, v níž pracuje zhruba šedesát renomovaných novinářů. Tento projekt je unikátní i ve světovém měřítku. Přímý dosah na více než půl miliónu lidí denně posunul Centrum.cz do kategorie nejsilnějších médií v zemi. Roční příjmy portálu byly téměř 300 miliónů korun.